onsdag den 16. november 2011

Kællinger

' Dansende Kællinger' et strikkemotiv fra Setesdalen i Norge , tænkte at motivet ville gøre sig nydeligt på et par vanter .Undlod ribbekant , og strikkede en flette i stedet ,sådan til en forandring .

Motiv har jeg lånt fra bogen : Strik med nordiske traditioner af Vibeke Lind .
Garn er tretrådet Finull fra Rauma ,faktisk første gang jeg strikker med det tretrådet garn , jeg blev ikke skuffet:-)


Strikkede et par prøver og fik rettet motivet til maskeantallet ,valgte en hel enkel tommel , uden kile , så blev de finest .

I går fyldte jeg år ,ak ja, hvor blev alle de år af ??? Og hvor bliver vinteren og al sneen af ? Jeg vil nemlig meget gerne snart have de sælskinds støvler på som jeg købte i Trondheim . Nå , sådan er der jo så meget .



Koselig kællinge onsdag til alle :-)




19 kommentarer:

Bundingen sagde ...

Så fine disse vottene ble! Nydelige farger sammen. Vi har heller ikke snø i Numedal, men i dag morges var det 12 minusgrader, og nå skal jeg snart gå tur i sola. Ha en fin dag!

gult hus i svingen sagde ...

Så fine votter du har strikket:) Kjøpte du garnet i Trondheim? Takk for hyggelige timer med deg på Solsiden:) Gleder meg til sommeren når vi skal til Selbu og besøke Selbumuseet:)
Ha en fin dag og gratulerer med gårdagen:)

klem fra Trine:)

Charlotte sagde ...

Smukke vanter - sort er flot som baggrundsfarve:-9 Jeg er også vild med den strikkebog, desværre bliver den ikke udgivet mere:-(

Anonym sagde ...

Super lækre vanter, hvor har fundet vejledning til at starte med en flette? Det kunne jeg godt tænke mig at prøve

Susanne

Hygge-Strik sagde ...

Wauu for nogle smarte vanter, gode farver du har sat sammen, så anderledes end hvid og sort.

Camilla sagde ...

Sikke nogle fede vanter, kender da et par "kællinger" der kunne få sådan nogle i julegave! :-)

Lea sagde ...

TILLYKKE MED DAGEN I GÅR....

Lea sagde ...

Og sikke du har strikket kællinger.
Du må mindst venter til januar med at trække i støvlerne, håber jeg.

Citronmoster sagde ...

Et hip og hurra til dig med dagen i går. Herlige kællinger du der har begået. Sender dig en mail i løbet af de næste dage, for vi skal snart ses - skal vi :)
Knus....

G-Anette sagde ...

Så lekre votter, sort og lilla er bare super sammen! :)

Gratulerer med gårdagen :)

Klem

Sidselsidserk sagde ...

Hipp hurra for deg Vilma! Flotte votter du har strikker i et mønster jeg aldri har sett før. Jeg tror "alle" strikker votter i år inklusive meg selv. På pinnene mine er det flaggvotter - årets julegave herfra;)
Ha ei fortsatt fin uke - her har kulden kommet, men ikke noe snø ( heldigvis sier jeg;)

Snertne sneller og små nøster sagde ...

Gratulerer så mye med gårdagen :-)) Herlige votter med dansende kjerringer :-D

Jeg venter IKKE på snøen...men så har jeg ikke selskinnsstøvletter heller jeg da :-P

Ha det godt - klem Siv

Hanne sagde ...

Fiiine. Så bra at du likte finullgarn, det er ett av mine favorittgarn når det kommer til votter :D Gratulerer så mye med dagen som har vært, håper du hadde en fin dag :D

ANNEPÅLANDET sagde ...

Gratulerer med dagen i går - hurra!!!

For noen flotte votter! Kjerringborden er mitt favorittmønster. Det er jo eldgammelt, og jeg tenker på at det var sannelig fart i kjerringene i gamle dager også - kanskje en av dem lagde dette mønsteret etter en heidundranes fest der kjerringene riktig slo seg løs? Mens mennene sto forskrekket og så på, kanskje? Finfint mønster i hvert fall -til å bli i godt humør av!

Og nå har vi da endelig fått kuldegrader her i Oslo-området, i det minste, selv om snøen lar vente på seg. Ikke helt selskinnsstøvlevær enda...

Ha en fin torsdag!

Solveig sagde ...

Kjempefine votter i en stilig fargekombinasjon. Har strikket det mønsteret på noen sokker en gang. Artig kant nederst.

Innestemmen sagde ...

Veldig kult motiv, og gratulerer så mye med dagen som var =)
Klemmer

Monstermønster sagde ...

Gratulerer på etterskudd!

Og kult å bruke et så tradisjonsmønster i utradisjonelle farger!

Guri sagde ...

Disse vottene var kjempelekre!!!!! Mønsteret supert og fargene spreke!!!
Ha en fin dag! Klem :)

Nemo sagde ...

Kjempefine votter! Utrolig lekker fargekombinasjon. :)

Jeg har sett det samme mønsteret for pulsvanter med perler - men der ble de kalt "koner på vift". :)