lørdag den 7. januar 2012

HøNseStRiK

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi :

"Hønsestrik" er en betegnelse for en strikkestil fra 1970'erne.
Navnet kommer fra en række bøger af Kirsten Hofstätter -den første fra 1973. Bøgernes budskab var at bryde med de stramme strikketraditioner og normer. At gøre strikningen mere tilgængelig for alle. Hofstätter opfordrede til at alle kunne og burde strikke som de ville, hvad der førte til en masse farvestrålende og fantasifulde trøjer.
Hønsestrikbøgerne havde et formål[1]:
  • Hønsestrik er et OPRÅB mod garnfirmaerne, der nægter af udlevere en strikkeopskrift, uden at man samtidig køber det garn der anbefales til opskriften!
  • Hønsestrik er et OPGØR med de sædvanlige strikkebøger, der altid angiver et bestemt garnfabrikat til hver opskrift!
  • Hønsestrik er et OPRØR mod de fastlåsende opskrifter, der ikke får strikkere til at digte og fantasere i strikketøjet!    

En fin fin mulighed for at få bugt med garnrester , kun fantasien sætter grænser !

Bukserne som du ser , er strikket op i 2 trådet uld, alt fra restekurven, selve mønster er fra Navia.
Hæfte nummer 9 . Bukser burde passe en lille 1 åring.

Et lille hyggeligt projekt der ikke behøver at tage lang tid, idet det hele foregår på strømpe og rundpinde. Nævnte jeg at der er en hulens masse ender der trænger at blive hæftet?
Sæt roligt en aften af til dette , det tager TID.


Ønsker jer en dejlig dag , en behagelig aften og en rolig nat :-))







27 kommentarer:

Jane sagde ...

Wilma du laver da bare de skønneste kreationer.
Man blir totalt glad i låget af sådan et par babybukser :-)

God weekend :-)

Betty sagde ...

De er da bare skønne....flot arbejde. Jeg lavede selv hønsestrik til mine børn i 70erne.....bl.a et vogntæppe og en vest!

Rigtig god weekend!

Mette sagde ...

Elsker hønsestrikk og denne var et godt eksemplar av arten. herlig fargerikt.

mymlen og my sagde ...

Så morro at du viser fram disse hønsestrikk buksene. Jeg holder på med et par leggvarmere til Tida i litt hønsstrikk. Boken til Kirsten H. ligger her på bordet. Kjøpte den for 30 år siden,da min datter var liten. Har strikket mye til henne i slike farger og mønstre. Dine bukser var kjempefine. Ha en fin helg, klem fra Doris Mymlen

Uldbegavet sagde ...

Fint eksemplar, der er fuldstændigt autentisk i forhold til de ting vi lavede i 70'erne.
Jeg var selv inkarneret hønsestrikker og husker stadig vores opråb:

"Nik strikketøjet en skalle
Nu går vi nemlig i gang.
Mødre lad maskerne falde
Nu er det ret eller vrang".

Súnadóttir sagde ...

Wauw hvor er de fine! :)
Jeg elsker også hønsetrik selvom jeg langtfra var født i 70'erne.... :)
Jeg har det de bukser i navia bladet flere gange, men det er tit noget andet når man ser det strikket i *virkeligheden'. Super flotte!

Mvh Ása / sunadottir.blogspot.com

ANNEPÅLANDET sagde ...

Jeg elsker hønsestrikk og buksene er så fine!!! Du strikker så mye fint!

Jeg har strikket noen hønsestrikkvotter, men nå er de slitt ut. Må nok sette i gang og strikke noen nye.

Ha en riktig fin helg! Her snør det - typisk vær for selskinnsstøvler :-)

Bundingen sagde ...

Flott bukse i spreke farger! Jeg har ikke hørt om Hønsestrikk før, men har faktisk praktisert det. Vi må jo få brukt alle restene som hoper seg opp. God helg!

G-Anette sagde ...

Så utrolig søt bukse! Den blir man glad av :)
Ha ei flott helg
Klem

Tovepia sagde ...

Hønsestrikk har jeg aldri hørt om før, men husker jo perioden hvor vi strikket etter hodet..men hønsehjerne kan jeg ikke huske jeg hadde:O))
Herlig flott bukse!! Fargerik og fin!
Ha en fin weekend, knus;)

Annika GW sagde ...

Mönstret på byxorna får mig att minnas det glada 70-talet! Jättefint! / Annika

dqpage sagde ...

hej Vilma
Det er bare så fedt at hønsestrik vinder frem igen.
jeg er vild med farver og mønstre
og strikkede selv en del i hønsestrik dengang i 80'erne (blev det til for mit vedkommende ;o)
Jeg kom forbi din blog - og kan se du laver nogle fede ting i strik. Jeg bliver hængende - tror her er masser af inspiration at hente
hilsen Mona

Marit Johanne sagde ...

Så herlig fargerik hønsestrikk bukse! Men som du sier, det blir mange tråder å feste. En flott måte å få brukt opp garnrester på. Og en må jo bare bli glad av en slik bukse!

Siri sagde ...

Hei Vilma.
De fargeresprakende strikkesakene dine inspirerer meg! Godt nyttår ønskes deg av Siri:-)

Kort og Søm sagde ...

Kjempe fin bukse :O)
Hilsen Fredrikke

Stinemorღ sagde ...

Fantastisk bukse!
Elsker fargene - skikkelig gøy bukse :)

klem

Pysselfarmor sagde ...

Det uttrycket har jag inte hört tidigare! Så fina byxor du stickat...färgglada!

Uldbegavet sagde ...

Jeg kan huske, at der også blev udgivet en bog til børn, der hed kyllingestrik.

Lykke sagde ...

hvor er de bare MEGA fede, de bukser! Jeg har selv lyst til at kaste mig ud i et lignende projekt, kender nemlig liiige den rette modtager :-)

Unknown sagde ...

Åhh, den ble kjempeflott! Jeg syns hønsestrikk er veldig fint!

Ha en fin uke!

klem

Snertne sneller og små nøster sagde ...

Jeg strikka meg en genser for et års tid siden (det var ikke restegarn, men jeg hadde IKKE mønster) - og da var det ei dame generasjonen over meg som kommenterte at jeg strikka i hønsestrikk :-) Hadde ikke hørt uttrykket før jeg....

Flott bukse :-))

Ha det godt - klem Siv

hisae sagde ...

Kjempeflott i herlige sterke farger

Monstermønster sagde ...

Som feminist og strikkehistorisk interessert, så er et av heftene trygt plassert i bokhylla :)

Veldig kule bukser!

Skräddardotter sagde ...

Vad fina! Minns själv hur jag satt o stickadeliknande byxer på 70-talet!

Guri sagde ...

Da har jeg nok drevet med hønsestrikk i alle år! Visste ikke at det hadde et navn :) Og da man strikker med det man har, blir det jo aldri til at noen annen har makent!

Guri sagde ...

Da har jeg nok drevet med hønsestrikk i alle år! Visste ikke at det hadde et navn :) Og da man strikker med det man har, blir det jo aldri til at noen annen har makent!

Anonym sagde ...

Denne buksen var utrolig flott,nydelige farger var det også!
God weekend, håper høre fra deg igjen.Mvh Sophia